Salutations to all Brahma-Vidya Gurus or the preceptors of the knowledge of Brahma.
Prostrations to Satchidananda Para-Brahman, who is the prop, basis and source for evrything.
The acme of wisdom of the sages is to be found in the Upanishads.
The Upanishads teach the philosophy of absolute unity.
The knowledge of the Upanishads destroys ignorance, the seed of Samsara.
Behind the names and forms, there dwells the Eternal, infinite Satchidananda Brahman.
1. Tout ce qui existe en ce monde doit être enveloppé par la pensée de Dieu. En renonçant au monde, tu sauvera ton âme. Ne convoites pas les richesses d'autrui.
2. En accomplissant des oeuvres sacrées, qu'un homme désire vivre cent ans. Si tu formes ce désir, ô homme, il n'est pas d'autre manière de t'exempter de la souillure de tes oeuvres.
3. Tous ceux qui sont les meurtriers de leurs âmes vont en quittant ce monde, dans des mondes sans dieux, couverts d'épaisses ténèbres.
4. L'âme ne se meut pas; elle est plus rapide que l'esprit; les dieux ne l'ont pas saisie; elle était partie avant. Quelle que soit la rapidité avec laquelle courent les autres dieux, elle les devance; c'est dans elle que le maître de l'atmosphère soutient les actions vitales.
5. Il se meut et il ne se meut pas, il est près et il est loin, il est en toutes choses et hors de toutes choses.
6. Quiconque voit tous les êtres en l'âme seule et l'âme de tous les êtres n'abaisse pas ses regards.
7. Lorsqu'un homme sait que tous les êtres sont l'âme même, lorsqu'il voit l'unité de l'âme, alors il n'y a pas d'illusion, pas de regrets.
8. Il est répandu partout, brillant et sans corps, invulnérable, sans muscles, pur et exempt de la souillure du péché; il est le souverain de l'esprit, au-dessus de tous les êtres, existant par lui-même et d'une sagesse infinie. Il a distribué les choses, selon leur nature, pour des années éternelles.
9. Ceux qui adorent l'ignorance entrent dans une sombre obscurité, ceux qui sont dévoués à la science dans une obscurité encore plus grande.
10. Ils disent: "Différent est l'effet de l'ignorance, différent l'effet de la science"; c'est ce que nous avons appris des sages qui nous ont expliqué ces deux choses.
11. Quiconque connaît à la fin la science et l'ignorance surmonte la mort par l'ignorance, et jouit de l'immortalité par la science.
12. Ceux qui adorent la nature non créée entrent dans une sombre obscurité; ceux qui sont dévoués à la nature créée, dans une obscurité encore plus grande.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Isha
Isavasya
Upanishad

7. This world is indwelt by Para-Brahman or the Absolute.
8. Renounce all desires. Renounce egoisme, selfishness and identification of self with the body (Deha-Adhyasa). Then alone you attain Moksha or release.
9. Desire for liberation will destroy all earthly desires.
10. Perform religious rites and daily duties without expectation of fruits.
11. Do constant selfless service to humanity with Atma-Bhava, you will get purification of heart. Then alone will Atma-Jnana dawn in your heart.
12. Works will not bind you if you perform them without egoism and expectation of fruits.
13. This Atman is motionless, but swifter than the mind; because it is all-pervading and all-full.
14. Before the mind reaches a plane, the Atman is already there, as it is all-pervading and infinite.
15. The Atman is distant and it is near. It is within all this, and also outside all this.
16. It is distant for the ignorant. It is very far for those who are immersed in worldliness. It is very near for the enquirer, for him who is equiped with purity of mind and the four means of qalvation.
17. The Atman is very subtle. It is Antaratma, the inner self of all beings. It fills and covers everything. It is all-full. Hence it is within and without.
18. The Atman is the substratum or support (Adhishthana) of all beings.
19. The sage sees all beings in the Atman and the Atman in all beings.
20. He who sees the Atman as pervading everything, and everything in the Atman, does not wish to guard himself, because he has no fear from anyone.
21. A sage who has realised the Atman beholds that all objects and all beings are not distant from his own Self and that his Atman is the Atman of all.
22. The Atman is the common consciousness in all beings.
23. The Atman is the same in the king and the peasant, the saint and the sinner, the cobbler and the barber, the ant and the elephant, the tree and the stone.
24. How can that freed soul who rests in his own Atman and who has an exalted cosmic consciousness shrink from any being or object with a feeling of repulsion? How can he dislike anything? How can he hate anything?
25. Mere intellectual assent that the one Self abides in all beings will not do. Actual Self-realisation or direct perception, Aparoksha-Anubhava is indispensable requisite.
26. The knower of Brahman becomes fearless. The knower of Brahman transcends delusion and sorrow.
27. The three knots of the heart (Hridaya-granthi), Avidhya (ignorance), Kama (desire), Karma (action) are torn asunder by the knowledge of Brahman. The knower becomes absolutely free.
28. A knower always rejoices in the bliss of the Atman. Even the heaviest sorrow cannot shake him a bit.
29. The Atman is all-pervading, bright bodyless, pure, untouched by sin or evil actions, omniscient, transcendent, self-sprung, or self-existent. It is scatheless and without muscles.
30. This Atman is without the physical body, astral body and causal body.
31. The Atman is independent. It never depends on another.
32. The Atman is beyond the reach of the senses and the mind.
33. The Atman is the Mind of the mind, Ear of the ear.
34. Behind the breath, the senses and the mind, there is the supreme Brahman or the Absolute.
35. By the light of Brahman alone do the mind, the Prana and the senses function.
36. When Karma is done without expectation of fruits, it purifies the mind and generates in the aspirant a strong desire for the final emancipation.
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